Pemasaran digital pertama kali muncul pada tahun 1990 -an.
Google AdWords adalah platform iklan dalam talian pertama yang dilancarkan oleh Google pada tahun 2000.
Pada tahun 2020, bilangan pengguna internet di Indonesia mencapai 196.7 juta orang.
Indonesia adalah pasaran digital terbesar di rantau Asia Tenggara dengan nilai pasaran AS $ 40 bilion pada tahun 2020.
Salah satu strategi pemasaran digital yang berkesan ialah SEO (Search Engine Optimization) yang bertujuan untuk meningkatkan kedudukan laman web dalam hasil carian Google.
Salah satu trend pemasaran digital terkini ialah penggunaan chatbots untuk meningkatkan interaksi dengan pelanggan.
Instagram adalah platform media sosial yang paling banyak digunakan oleh pengguna di Indonesia.
Pemasaran Influencer adalah salah satu strategi pemasaran digital yang paling popular di Indonesia, terutama di kalangan Millennials dan Gen Z.
E-dagang adalah sektor perniagaan yang kebanyakan menggunakan pemasaran digital di Indonesia.
Selain Google, platform iklan dalam talian yang popular di Indonesia adalah iklan Facebook dan iklan Instagram.