Menurut data dari Kementerian Koperasi dan PKS, terdapat lebih daripada 64 juta perniagaan kecil dan sederhana di Indonesia.
Kira -kira 90 peratus perniagaan di Indonesia masih dalam bentuk perniagaan kecil dan sederhana.
Perniagaan kecil dan sederhana menyumbang 60 peratus kepada KDNK Indonesia.
Perusahaan kecil dan sederhana di Indonesia mewujudkan pekerjaan untuk sekitar 97 peratus pekerja.
Kira -kira 23 peratus perniagaan kecil dan sederhana di Indonesia dimiliki oleh wanita.
Perniagaan yang paling kecil dan sederhana di Indonesia terlibat dalam sektor perdagangan, perkhidmatan dan pembuatan.
Majoriti perniagaan kecil dan sederhana di Indonesia masih menggunakan teknologi mudah dan tradisional.
Kira -kira 92 peratus perniagaan kecil dan sederhana di Indonesia masih menggunakan modal mereka sendiri sebagai sumber pembiayaan.
Indonesia mempunyai program kerajaan yang secara khusus menyokong pembangunan perniagaan kecil dan sederhana, seperti program KUR (Kredit Perniagaan Rakyat).
Beberapa perniagaan kecil dan sederhana di Indonesia telah memenangi pengiktirafan antarabangsa, seperti produk makanan dan minuman seperti satay, nasi goreng, dan kopi.