Sebelum tahun 2004, Indonesia masih tidak tahu media sosial seperti yang kita ketahui hari ini. Hanya ada forum dalam talian yang masih terhad.
Media sosial pertama yang dikenali di Indonesia adalah Friendster pada tahun 2004. Friendster telah menjadi sangat popular dan menjadi trend di kalangan remaja Indonesia.
Facebook hanya memasuki Indonesia pada tahun 2006. Walau bagaimanapun, pada masa itu Facebook masih tidak begitu popular dan masih kurang kompetitif dengan Friendster.
Twitter memasuki Indonesia pada tahun 2008. Twitter menjadi sangat popular di Indonesia kerana ia membolehkan pengguna berinteraksi dengan selebriti dan tokoh awam.
Instagram mula dikenali di Indonesia pada tahun 2011. Instagram menjadi sangat popular kerana ia membolehkan pengguna berkongsi foto dan video dengan serta -merta.
Tiktok menjadi popular di Indonesia pada tahun 2018. Tiktok menjadi sangat popular di kalangan orang muda kerana ia menyediakan pelbagai penapis dan kesan yang sejuk.
YouTube juga sangat popular di Indonesia. Ramai YouTubers Indonesia berjaya dan mempunyai berjuta -juta pelanggan.
Indonesia adalah salah satu negara dengan pengguna media yang paling sosial di dunia. Bilangan pengguna media sosial di Indonesia dianggarkan mencapai 150 juta pengguna.
Kerajaan Indonesia telah menyekat akses kepada beberapa media sosial, seperti Facebook dan Twitter, pada tahun 2014. Walau bagaimanapun, blok itu hanya berlangsung beberapa hari.
Di Indonesia, media sosial sering digunakan sebagai alat untuk kempen politik. Pada pilihan raya presiden 2019, kempen politik di media sosial sangat sibuk dan banyak kontroversi berlaku.