Sistem pembayaran digital yang paling popular di Indonesia adalah PAY-PAY, OVO, dan DANA.
Sebelum sistem pembayaran digital, rakyat Indonesia masih menggunakan sejumlah besar wang tunai.
Walaupun mempunyai sistem pembayaran digital yang pesat berkembang, rakyat Indonesia masih memilih untuk membayar dengan wang tunai dalam beberapa transaksi.
Di Indonesia, istilah tanpa tunai sering dirujuk sebagai tanpa wang tunai.
Indonesia mempunyai sistem pembayaran elektronik kebangsaan yang dikenali sebagai Gateway Pembayaran Kebangsaan (NPG).
Bank Indonesia mempunyai peranan penting dalam peraturan dan pengawasan sistem pembayaran di Indonesia.
Sebagai tambahan kepada sistem pembayaran digital, Indonesia juga mempunyai sistem pembayaran tradisional seperti deposit permintaan dan cek.
Pembayaran menggunakan kad kredit masih tidak popular di Indonesia kerana banyak kos yang mesti ditanggung oleh pengguna.
Pada tahun 2019, Indonesia secara rasminya melancarkan sistem pembayaran QRIS (Kod Respons Pantas Indonesia Standard) yang membolehkan orang ramai membuat pembayaran menggunakan kod QR.
Orang Indonesia masih sering menggunakan sistem pembayaran tradisional seperti menghantar wang melalui pejabat pos atau perkhidmatan penghantaran.