Pendidikan asas atau pendidikan rendah adalah peringkat pertama pendidikan yang diterima oleh kanak -kanak di Indonesia.
Sekolah rendah adalah tahap pendidikan asas yang paling diikuti oleh pelajar di Indonesia.
Kurikulum Pendidikan Asas di Indonesia terdiri daripada subjek seperti Indonesia, matematik, sains semula jadi, sains sosial, pendidikan agama, dan seni kebudayaan.
Guru di sekolah rendah mesti mempunyai pensijilan dan kecekapan yang sesuai untuk dapat mengajar.
Pendidikan Asas di Indonesia bertujuan untuk membentuk watak pelajar dan meningkatkan kebolehan akademik dan sosial mereka.
Setiap tahun, Indonesia mengadakan Hari Kanak -kanak Kebangsaan pada 23 Julai untuk memperingati hak kanak -kanak dan kepentingan pendidikan asas untuk kanak -kanak.
Pada tahun 2013, Indonesia berjaya mendaftarkan rekod dunia dengan mengadakan bacaan buku bersama oleh 2.5 juta pelajar sekolah rendah di seluruh negara.
Di beberapa kawasan, pelajar sekolah rendah belajar menggunakan bahasa serantau sebagai bahasa pengajaran di kelas.
Selain belajar di kelas, pelajar sekolah rendah juga sering mengambil bahagian dalam aktiviti ekstrakurikuler seperti sukan, seni, dan muzik.
Pendidikan Asas di Indonesia masih menghadapi banyak cabaran seperti jurang akses kepada pendidikan antara kawasan, kekurangan kemudahan dan guru yang berkualiti, serta kekurangan perhatian terhadap pendidikan anak -anak dari keluarga miskin.