Psikologi perkembangan adalah cabang psikologi yang mengkaji perubahan dalam tingkah laku sepanjang julat umur seseorang.
Psikologi perkembangan di Indonesia telah diperkenalkan sejak tahun 1950 -an.
Salah satu tokoh penting dalam psikologi pembangunan di Indonesia ialah Prof. Dr. Soetjiningsih, yang telah menulis beberapa buku mengenai topik ini.
Terdapat beberapa teori perkembangan yang digunakan dalam psikologi perkembangan, seperti teori Piaget, teori Vygotsky, dan teori Erikson.
Kajian psikologi perkembangan di Indonesia termasuk pelbagai aspek, seperti perkembangan fizikal, kognitif, sosial, dan emosi.
Beberapa faktor yang mempengaruhi perkembangan kanak -kanak di Indonesia termasuk persekitaran keluarga, pendidikan, dan budaya.
Pembangunan teknologi dan media sosial juga memberi kesan kepada perkembangan kanak -kanak di Indonesia, baik secara positif dan negatif.
Psikologi perkembangan juga mempunyai peranan penting dalam membantu mengatasi masalah dan gangguan perkembangan kanak -kanak, seperti autisme dan hiperaktif.
Kajian psikologi perkembangan di Indonesia terus berkembang dan menjadi semakin relevan dalam menghadapi cabaran perkembangan kanak -kanak dalam era globalisasi.
Psikologi pembangunan juga boleh digunakan dalam pelbagai bidang seperti pendidikan, kesihatan, dan psikoterapi untuk membantu meningkatkan kualiti hidup kanak -kanak dan keluarga.