Ekonomi tingkah laku adalah cabang ekonomi yang meneliti tingkah laku manusia dalam membuat keputusan ekonomi.
Dalam ekonomi tingkah laku, manusia dianggap sebagai makhluk yang tidak selalu rasional dalam membuat keputusan.
Teori ekonomi tingkah laku mula diperkenalkan oleh Daniel Kahneman dan Amos Tversky pada tahun 1970 -an.
Kajian ekonomi tingkah laku psikologi, sosial, dan emosi yang mempengaruhi pengambilan keputusan ekonomi.
Salah satu konsep penting dalam ekonomi tingkah laku adalah kecenderungan kognitif atau kecenderungan kognitif, yang merupakan kesilapan dalam memproses maklumat yang boleh mengakibatkan keputusan yang tidak rasional.
Ekonomi tingkah laku juga mengkaji konsep pembingkaian, iaitu bagaimana untuk menyampaikan maklumat dapat mempengaruhi persepsi dan keputusan seseorang.
Dalam ekonomi tingkah laku, konsep kos peluang juga dikaji, iaitu kos yang mesti ditanggung ketika memilih alternatif dalam membuat keputusan.
Ekonomi tingkah laku juga mengkaji tingkah laku pengguna dalam membuat keputusan pembelian, termasuk faktor yang mempengaruhi keutamaan pengguna.
Dalam ekonomi tingkah laku, konsep nudge digunakan untuk mempengaruhi tingkah laku manusia dengan memberikan galakan kecil yang dapat membuat mereka lebih cenderung untuk membuat keputusan yang dikehendaki.
Ekonomi tingkah laku juga mengkaji tingkah laku kewangan, termasuk faktor yang mempengaruhi pelaburan dan pengambilan risiko.