Pendidikan formal pertama kali diperkenalkan di Mesir kuno pada 3000 SM.
Pada abad ke -17, John Amos Comenius, seorang pendidik dari Czech, mencipta buku teks pertama yang direka untuk kanak -kanak.
Pada mulanya, sekolah di Amerika Syarikat hanya terbuka kepada lelaki. Hanya pada tahun 1840 -an, sekolah untuk kanak -kanak perempuan mula dibuka.
Di banyak negara di dunia, termasuk Indonesia, pendidikan dianggap sebagai hak asasi manusia.
Kaedah pembelajaran Montessori, yang berdasarkan pengalaman langsung dan penglibatan pelajar dalam aktiviti praktikal, mula diperkenalkan pada awal abad ke -20.
Di sesetengah negara, seperti Finland dan Jepun, guru dianggap sebagai profesion yang sangat dihormati dan bernilai.
Pendidikan dalam talian atau e-pembelajaran semakin popular di seluruh dunia, terutamanya semasa Pandemi Covid-19.
Beberapa kajian menunjukkan bahawa muzik dapat membantu meningkatkan kemahiran bahasa dan kognitif kanak -kanak.
Teori pelbagai kecerdasan oleh Howard Gardner mengajar bahawa setiap individu mempunyai kecerdasan yang berbeza dan guru mesti memahami kecerdasan pelajar mereka untuk membantu mereka belajar dengan lebih berkesan.
Pendidikan seks yang berkesan dapat membantu mengurangkan risiko kehamilan remaja, penyakit kelamin, dan keganasan dalam hubungan.