Sistem pendidikan tertua yang dikenali di Mesir purba sekitar 3000 SM.
Pada zaman purba, ahli falsafah seperti Plato dan Aristotle adalah guru swasta yang mengajar pelajar mereka di akademi mereka sendiri.
Pada abad ke-11, seorang ahli matematik Parsi bernama al-Khwarizmi menemui konsep nombor sifar, yang sangat penting dalam matematik dan sains moden.
Pada abad ke -15, seorang humanis Itali bernama Francesco Petrarca menjadi salah satu pengasas gerakan pendidikan manusia yang mempromosikan kajian klasik dan Latin.
Pada abad ke-18, seorang ahli falsafah Perancis bernama Jean-Jacques Rousseau menulis buku Emile, yang mencadangkan pendidikan semula jadi dan individu yang disesuaikan dengan setiap pelajar.
Pada abad ke -19, sistem pendidikan umum mula berkembang di banyak negara di dunia, termasuk Amerika Syarikat, Britain dan Jerman.
Pada permulaan abad ke -20, Maria Montessori, seorang doktor Itali, mengembangkan kaedah pendidikan Montessori, yang menekankan pengalaman pembelajaran bebas dan berpusat pada anak -anak.
Pada tahun 1954, Mahkamah Agung Amerika Syarikat memutuskan dalam kes Brown V. Lembaga Pendidikan bahawa pengasingan kaum di sekolah bukan perlembagaan.
Pada tahun 1960 -an, pergerakan hak sivil di Amerika Syarikat berjuang untuk akses yang sama kepada pendidikan untuk semua kaum dan kumpulan etnik.
Pada abad ke-21, teknologi pendidikan seperti e-pembelajaran, pembelajaran jarak jauh, dan pembelajaran berasaskan permainan semakin popular di seluruh dunia.