Menurut kaji selidik itu, sebuah restoran yang mempunyai nama yang mudah diingat akan lebih mudah diingat oleh pelanggan yang berpotensi.
Restoran pertama yang diasaskan di dunia adalah sebuah restoran di Paris, Perancis pada tahun 1765.
Pada tahun 2019, sekitar 60% restoran di Amerika Syarikat membolehkan pelanggan memesan makanan dalam talian.
Kajian menunjukkan bahawa warna merah dan kuning di logo restoran dapat meningkatkan selera pelanggan.
Restoran dengan menu yang lebih mudah cenderung lebih berjaya daripada restoran dengan menu yang terlalu rumit.
Pada tahun 2018, restoran McDonalds di Hong Kong memperkenalkan menu burger yang disalut dengan bahan hitam yang diperbuat daripada arang.
Menurut statistik, sekitar 60% restoran baru ditutup pada tahun pertama mereka beroperasi.
Restoran yang menjual makanan yang dianggap sihat cenderung mempunyai manfaat yang lebih besar daripada restoran yang menjual makanan yang tidak sihat.
Pada tahun 2020, restoran di seluruh dunia mengalami penurunan pendapatan sehingga 80% disebabkan oleh Pandemi Covid-19.
Sebuah restoran di Jepun menamakan restoran kesilapan pesanan sengaja mengambil perintah yang salah untuk meningkatkan kesedaran dan pemahaman orang kurang upaya dalam masyarakat.